Så blir IT-branchen 2025

Inspectums årliga rapport om IT-konsulternas förutsägelser om det kommande året

AI hetast men intresset för säkerhet stiger brant


 

Denna undersökning har gjorts sedan 2011 och genomfördes av undersökningsföretaget Inspectum under november 2024.

 

Framtidstron bland IT-konsulterna har ökat efter förra årets oro

Konsultkompaniet har nu genomfört sin fjortonde årliga undersökning av läget och temperaturen på IT-konsultmarknaden. Undersökningen är för andra året genomförd via webbaserade enkäter, tidigare genomfördes den via telefonintervjuer. Det kan i viss mån ha påverkat resultatet i år och förra året jämfört med tidigare år och kan innebära att svaren inte helt går att jämföra över tid. Bakgrunden är att nätenkäter är så mycket effektivare för alla inblandade parter. Precis som under alla tidigare undersökningar var det undersökningsföretaget Inspectum som genomförde nätenkäten under november 2024. 

"De flesta större konsultköpare har en stor teknikskuld 
(= de har investerat för lite i långsiktig teknisk kvalitet)"

(Från ett enkätsvar om vad man önskar sig av konsultmäklare)

Den bild som dominerar när IT-konsulterna framtidsspanar är viss tillförsikt inför framtiden. De för IT-branschen relativt framgångsrika pandemiåren är förbi, krigen har inneburit en oro men också det har också genererat en tro på att det kommer att behövas mer IT-konsultinsatser. När det gäller framtidsspaningar inom tekniken har AI pekats ut av 71 procent, inte oväntat och faktiskt mindre än fjolårets 79 procent. Men det som ökat markant är förväntningen att IT-säkerheten kommer att hamna i ett ännu större fokus. 

Så tycker IT-konsulterna om konsultmäklare
 



 

Trenden fortsätter och IT-konsultmäklarna är idag att betrakta som en naturlig institution som alltfler konsulter sköter sin försäljning genom.

IT-konsulternas förtroende för konsultmäklarna har historiskt varit lite blandat. Men den långsiktiga trenden är att de kommit att acceptera konsultmäklarna alltmer och idag är det en alltmer accepterad funktion på marknaden. Ibland har förtroendet sviktat, något som kan har berott på låg kompetens hos nya aktörer men i takt med att marknaden mognat och kompetenta konsultmäklare funnits att tillgå verkar förtroendet kommit att stanna. Konsultmäklare verkar nu vara det normala.

 
"Konsultmäklarna borde arrangera intressanta event"

(Från ett enkätsvar om vad man önskar sig av konsultmäklare)


Det kan också vara frågan om en ny generation IT-konsulter som tillkommit och som har en annan syn på mäklare som ger dem möjlighet att fokusera på själva konsultuppdraget och mindre på försäljningsarbetet. Att fenomenet Gig-ekonomi också kommit att sätta sig där olika mellanled samlar upp enskilda entreprenörer och erbjuder deras tjänster kan också vara något som gjort att inställningen till konsultmäklare blivit alltmer positiv.


Så många IT-konsultmäklare använder IT-konsulterna

Anlitade IT-konsultmäklare de senaste två åren?
 


 

Nästan alla får uppdrag på ett eller annat sätt via IT-konsultmäklare. De flesta, 85 procent, har kontakt med flera mäklare. Jämfört med förra året så finns ett litet skifte som pekar på att IT-konsulterna har kontakt med färre konsultmäklare.

"Allt fler uppdrag går via mäklare. Det är hetsigt och förfrågan behöver vara inne inom en timme för att vara intressant inom vissa områden och det är stor prispress. Den personliga kontakten med mäklaren har minskat "

(Från ett enkätsvar om vad man önskar sig av konsultmäklare)

– Funktionen IT-konsultmäklare är här för att stanna. Acceptansen av funktionen ökar också lite i stort sett varje år. För den IT-konsultfirma som vill fokusera på sitt erbjudande i form av kompetens och erfarenhet är det klokt att bygga på en strategi som innefattar att arbeta via mäklare. Det är också ett tecken på professionalisering av marknaden för IT-tjänster. För en stor köpare av IT-tjänster går det inte längre att ha kontakt med hundratals små leverantörer. Därför har det uppstått ett mellanled som motsvarar distributörernas roll på andra marknader. Som kan hitta rätt expertis hos sina konsulter de erbjuder och låta kunderna fokusera på sina kärnområden.

– Jag uppfattar det som en sund utveckling att de flesta IT-konsulter idag har kontakt med flera IT-konsultmäklare. En nischindelning bland IT-konsultmäklarna har gjort att många specialiserat sig på olika områden där de känner kundernas behov väl och har goda kontakter både bland kunder och IT-konsulter. Men alla IT-konsultfirmor är inte specialiserade inom ett visst område och då är det viktigt att upprätthålla kontakt med flera möjliga vägar till uppdrag, säger Tomas Qviberg på Konsultkompaniet.


Så blir vår omsättning nästa år.
Optimismen stiger inför 2025
 


 

Plötsligt är läget förändrat, från förra årets sämsta uppmätta framtidstro till väsentligt bättre. Ett trendbrott igen eller en upplevelse av en tillfällig positiv vind? Framtiden får utvisa. Det fanns dock redan förra året röster som sa att inledningen på året blir tung men att det blir bättre mot slutet av 2024. Vi får se om de får rätt.

Det är oroligt i Sverige och omvärlden. Ukraina, Gaza och brottslighet i Sverige präglade bilden och stämningarna förra året tillsammans med stigande räntor. Nu är i alla fall räntorna på väg ned vilket kanske varit en positiv injektion i framtidstron. Det ökade kravet på IT-säkerhet kan också innebära möjligheter för IT-konsulter.

– Marknadsutvecklingen för IT-konsulttjänster har varit svag under en längre tid. Jag tror att de flesta nu tänker att det kommer en förändring. Dessutom kan det hända att de som har uppdrag är glada och de som inte har det är missnöjda. De stora uppdragsgivarna har i allt högre grad fastnad i kvartalsekonomin och söker hela tiden skära ned IT-kostnaderna för att leverera bättre resultat. I realiteten har det därmed uppstått en stor förvaltningsskuld som de kommer att bli varse när de så småningom hamnar på efterkälken och måste investera stort i IT igen. Kanske börjar vi närma oss den punkten. Det blir lite som järnvägarna där år av underinvesteringar nu betalas av resenärerna i form av inställda tåg, ständiga banarbeten och förseningar, säger Tomas Qviberg på Konsultkompaniet.


Så blir IT-konsulternas omsättning 2025
"2025 blir betydligt ljusare för hela branschen"
 

 
Denna gång tror man att det kommer att bli bättre för hela marknaden. Skillnaden mellan tron på den egna verksamheten och misstron mot konkurrenterna är inte alls så tydlig i år jämfört med tidigare.

I år har vi förra årets pessimistiska framtidsbild förbytts i större tro på framtiden. Sjunkande räntor kan nog ha spelat en roll i detta liksom att omvärldens orolighet blivit mer av vardag som man börjat förhålla sig till. Då undersökningen genomfördes förra året hade kriget i Gaza precis inletts och kriget i Ukraina tog mer medieutrymme än idag. 

– Förutom det faktum att många fler idag tror på ökade priser än förra året noterar jag att man idag har lika stor tilltro till konkurrenternas verksamhet nästan som till den egna verksamheten. Det har vi aldrig sett förut. Kan det vara så att självförtroendet sviktar? Jag trodde tvärtom att det skulle se värre ut än förra året. Men det verkar uppenbarligen som om en vilja och ett hopp om förbättring hos betydligt fler i år än under förra året, kommenterar Tomas Qviberg.

 

Så blir konsultpriserna 2025
Tydligt ökad optimism om timpriser
 



 

De flesta tror på samma eller lägre priser men andelen som tror på att kunna ta ut högre priser under 2025 har ändå ökat markant. Tron på nedpressade konsultpriser har också halverats på ett år, så det är ett tydligt skifte.

Priset på konsulttimmar har varit en omdiskuterad fråga i IT-branschen under väldigt många år. Priserna har inte rört sig särskilt mycket under detta millenium. Den optimism om höjda priser som vi såg för tre år sedan och som förra året förbyttes i oro över betydligt bistrare framtidsutsikter har svängt tillbaka och idag tror hela 42 procent på prisökningar. Det kan bero på att många som sitter på attraktiva specialkunskaper nu vädrar morgonluft och känner av ett större intresse.

"Jag kan ana en ljusning i konjunkturen som kanske inte får resultatet att öka men i alla fall att hålla sig kvar och inte sjunka." 

(Från ett enkätsvar)

 

– Jag tror även här att det finns en känsla av att ”nu måste det hända något”. Men jag har svårt att se några konkreta sådana tecken. De stora konsultköparna har skurit ned hårt och många duktiga konsulter sitter på bänken. Så jag har lite svårt att se detta som något annat än önsketänkande snarare än en konkret möjlighet. Det är för många som inte har uppdrag.

Men lite rätt måste jag ge dem för det finns ett uppdämt behov och nödvändigheten av fortsatt digitalisering av både myndigheter och näringsliv består, kommenterar Tomas Qviberg.

 

Andel av omsättningen via mäklare



 

Grafen visar IT-konsulternas egen uppskattning av hur mycket av deras omsättning som de sålt själva och hur mycket som kommit via mäklare. Detta är snabba uppskattningar men tendensen att en allt större del av omsättningen kommer via mäklare har varit tydlig länge även om kurvan planat ut under de senaste åren. 

Andelen uppdrag som kommit via IT-konsultmäklare har ökat stadigt sedan undersökningsstarten 2011, men för två år sedan kom en vändning. På det hela taget speglar svaren att konsultmäkling är en normal komponent i försäljningsfunktionen. Så från ett brott i kurvan som pekat uppåt fram till 2021 för att sedan peka nedåt i två år pekar den nu uppåt igen. 

Det återstår att se om den uppåtgående trenden består. Det är för tidigt att dra slutsatser. Samtidigt visade det sig ju tidigare att närmare 80 procent av IT-konsulterna hade kontakt med minst två IT-konsultmäklare och att över 90 procent hade kontakt med minst en IT-konsultmäklare.

Med tanke på hur mixen mellan egen försäljning och mäklade uppdrag ser ut för företagen, är det oklart om företagens uppskattade bild av detta är korrekt. Men känslan som genomsyrar svaren är att mäklade uppdrag håller på att bli normaltillståndet i IT-branschen.

– Andelen konsultmäklade uppdrag har ökat långsiktigt under hela tiden vi gjort mätningen. Jag tror att det i själva verket är ännu mer av omsättningen som går via mäklare och att det finns en tendens att medvetet eller omedvetet undervärdera andelen mäklade uppdrag. Men som sagt, långsiktigt sätter sig mäklade uppdrag som normen, inte minst hos en yngre generation IT-konsulter som ser fördelarna och möjligheten att fokusera på själva IT-konsultuppdraget, fortsätter Tomas Qviberg. 

 

AI hetast men intresset för säkerhet stiger brant
 


 

 

Artificiell intelligens (AI) har kommit att både synas i breda media och få praktiska tillämpningar genom bland annat ChatGPT. Från att ha varit ett klassiskt buzzword, vilka är så typiska för IT-branschen har det hamnat i var mans mun och även på var mans dator, padda och mobiltelefon. Frågan är om det inte blivit omnämnt för mycket så att en viss trötthet börjat skönjas.

Det brant stigande intresset för säkerhetsfrågor är nästan mer intressant för ökat intresse för AI innebär troligen också mer tryck på säkerhetsfrågorna, något IT-konsulterna säkert är bland de första att inse.

"Det blir allt viktigare att konsulter planerar och genomför kontinuerlig kompetensutveckling." 

(Från ett enkätsvar)
 
Med denna nya möjlighet anas också nya, i många fall ännu okända säkerhetsrisker. Något som också avspeglas i en drastisk uppgång för säkerhet. Faktum är att även det osäkra säkerhetsläget internationellt med återkommande överbelastningsattacker riktade mot finansiell infrastruktur och alltmer utvecklad cyberkriminalitet gör att säkerhet prioriteras allt högre. Konsekvenserna av att inte sköta säkerhetsfrågorna kan bli alltför kostsamma.

AI som het framtidsteknologi utmanas nu av de pockande säkerhetsfrågorna

När konsulterna får förutsäga vilka som blir de hetaste teknikområdena 2024 har Artificiell Intelligens varit i ledning sedan 2017 och sedan hållit ett rejält avstånd till övriga teknikområden. AI är fortfarande i ledning men ökandet har upphört och det område som varit på väg uppåt under flera år är säkerhet.

Kanske har de tekniska pionjärer som många IT-konsulter utgör kommit att tröttna på att AI blivit svaret på snart sagt alla framtidsfrågor inom alla branscher. Troligen har alla larmen om bristen på säkerhet på väldigt många känsliga områden och utländska staters intresse av att destabilisera vår digitala infrastruktur lett till insikten om att säkerheten måste komma i fatt alla digitala tjänster och att det kommer att bli rejäl efterfrågan på den typen av tjänster inom konsulting. Många stora forskningsinstitut och leverantörer av säkerhetsprodukter och tjänster publicerar hela tiden rapporter som visar på brister och en oro för vad de kan leda till.

– Artificiell Intelligens och säkerhet dominerar bland framtidsteknologierna. Knappast oväntat i takt med att AI blivit ett diskussionsämne i snart sagt alla sammanhang och miljöer. Oron i samhället och de ständiga rapporterna om bristande cybersäkerhet hos både företag och myndigheter eldar naturligtvis på. Och det finns mycket faror som måste pareras med bättre säkerhet. Inte minst är det så att utvecklingen av AI genererar nya säkerhetshot och områden att hålla koll på.

Sedan är definitionen av vad som är AI lite flytande och oklar. Själv tycker jag att robotar är AI men att en del annat inte är det men det känns som om gränsdragningen är högst personlig. Men ju mer vi lär oss lär väl entydiga definitioner komma på plats, säger Tomas Qviberg.

 

"Vi står inför ett skifte inom AI, där vi måste ta säkerhet mer på allvar och ställa högre krav på ägarskap/ansvar."

(Från ett enkätsvar)

IT-konsulterna önskar sig intressanta uppdrag men också transparens och dialog med mäklarna
 


 


Grafen visar de önskemål som IT-konsulterna har på IT-konsultmäklarna. Tidigare har vi redovisat dem som ordmoln utifrån de muntliga kommentarer som givits. I år har de haft ett antal alternativ att välja mellan och dessa är de 11 tydligaste önskemålen.

Tidigare har under många år transparens, återkoppling och en personlig dialog varit de saker som hetast efterfrågas av IT-konsulterna i förhållande till IT-konsultmäklarna. Men i år har ”Intressanta uppdrag” klivit fram som viktigast. Detta kanske är ytterligare ett tecken på att vi är på väg mot bättre tider. Trots allt är det i goda tider då man kan välja och vraka mellan uppdragen medan pengafrågor i olika former är mer framträdande i andra tider. Transparens, dialog och återkoppling är fortsatt viktiga men har rutschat tillbaka något. Det kan också vara så att IT-konsultmäklarna med tiden lärt sig att serva konsulterna på ett bättre och tydligare sätt. Trots allt är marknaden inte så gammal och service + samspel är fortfarande under utveckling. 

– Det har sett likartat ut länge. Att arbeta med transparens och återkoppling gentemot IT-konsulterna har varit efterfrågat länge. Det är dåligt av konsultmäklarna att förändringen på området sker så långsamt. Men jag tror att branschen som var ganska ny för tio år sedan börjar professionaliseras och att vi är på rätt väg där. Ett ökat intresse för intressanta uppdrag kan tyda på ett ständigt behov av att bredda sin kompetens i en värld där efterfrågan hela tiden förändras till nya områden. Det är helt enkelt viktigt att vara samla kompetens och erfarenheter inom områden som börjar bli heta.

– På det hela går det väldigt fort att lära sig grunderna i en ny teknik. Men att förstå sammanhanget och hur tekniken kan appliceras på affären eller myndighetsutövningen tar lång tid. Därför är de konkreta erfarenheterna av skarpa insatser inom ett område oftast mycket intressantare än att någon gått en kurs inom den nya tekniken, säger Tomas Qviberg i en avslutande kommentar.

 

"Konsultmäklare bör arbeta för en större acceptans av distansarbete för att få rätt konsult med rätt kompetens och erfarenhet snarare än beroende till var konsulten är bosatt." 

(Från ett enkätsvar)

Sammanfattningsvis ser vi en tillförsikt och försiktig optimism bland IT-konsulterna

Det finns en positiv känsla som absolut inte fanns för ett år sedan i hur Sveriges IT-konsulter ser på framtiden. Det finns flera faktorer som påverkar detta där. Det verkar som om ränteutvecklingen påverkat dessa som till största delen är småföretagare men naturligtvis och att krigen i omvärlden blivit vardag och att mått och steg för att möta hotande utveckling verkar vara på väg, även inom IT-området. En klar ökning av de som tror på bättre tider nästa år både för sig själva och konkurrenter samt med höjda timpriser visar att det finns en optimism i branschen.

Att AI (artificiell intelligens) varit på tapeten i nära nog alla media är uppenbart men oron för vad digitaliseringen kan ställa till med har fått många att peka ut säkerhetsfrågorna som på väg mot att bli den hetaste tekniken slagit igenom på bred front förvånar inte så mycket, även om det redan tidigare var den hetaste tekniken. Men att även säkerhet blivit så viktigt är intressant. Under många år var ju säkerhet ett område som alla tyckte var viktigt men som det inte investerades särskilt mycket i. Digitalisering är också ännu hetare liksom energioptimering. Däremot har molnet tappat som framtidsspaning. Molnet finns på plats och alla befinner sig i det.

Återigen anges den personliga kontakten, transparensen och återkopplingen som de viktigaste kraven på IT-konsultmäklarna. Det gäller att skapa förtroende i alla led och uppenbarligen går det att göra mer på detta område. 

 

Kontakt

ANNA WESTRIN

Försäljning och rekrytering
 
070-886 40 44
Skicka e-post

TOMAS QVIBERG

Vd och försäljning
 
070-589 03 20
Skicka e-post

CARINA HELGE

Ekonomi och administration
 

08-789 03 00
Skicka e-post